субота14 грудня 2024
mozgy.in.ua

Мережі АЗС знизили ціни на пальне, проте лише на короткий термін. Що ж відбувається на ринку?

Два тижні тому українці стали свідками безпрецедентної події: деякі мережі автозаправних станцій раптово запропонували своїм клієнтам знижки до 6 гривень за літр пального. Ця акція викликала активне обговорення серед експертів, від традиційних розмов про надприбутки трейдерів до закликів відновити державне регулювання цін на нафтопродукти. Через кілька днів знижки були скасовані, але "осад залишився".
Сети АЗС снизили цены на топливо, но всего на несколько дней. Что происходит?

Якою повинна бути справедлива ціна на паливо? Які прибутки отримують мережі? Чому знижені ціни протрималися лише кілька днів і чи можна очікувати їх зниження в майбутньому? Відповіді на ці та інші питання – далі.

Швидше, поки є знижки!

У суботу вранці, 19 жовтня, провідний постачальник пального на роздрібному ринку України, компанія ОККО, запустила акцію зі зниження цін на світлі нафтопродукти. На понад 400 АЗС цієї мережі вартість бензину всіх марок знизилася на 5 грн за літр, дизельного пального – на 6 грн протягом двох днів.

В той же день новини про знижки надійшли також від інших мереж автозаправних станцій: WOG, KLO, UPG, Marshal, "БРСМ" також почали пропонувати своїм клієнтам більш вигідні ціни на паливо.

Реклама:

Хто і чому придбав 245 колишніх АЗС Коломойського? Інтервʼю з власником компанії-переможця аукціону

Тимчасова акція завершилася 21 жовтня, коли ціни на паливо в більшості мереж почали повертатися до звичних показників. Однак деякі компанії все ж трохи знизили ціни в порівнянні з доакційним рівнем. Наприклад, ОККО недорахувалася 2 грн на літрі бензину та 1 грн на літрі дизельного пального.

Загальна ситуація змінилася незначно: з 21 по 28 жовтня середня вартість бензину А-95 в країні знизилася на 32 коп./л до 55,72 грн/л, А-95+ – на 65 коп./л до 58,66 грн/л, дизельного пального – на 5 коп. до 51,94 грн/л.

Чому мережі знизили ціни

Опитані експерти та учасники ринку дійшли спільної думки щодо причин тимчасового "цінопаду".

"На сьогоднішній день продаж пального для фізосіб є досить поганим. Глобальна причина – війна, а якщо говорити детальніше – мобілізація (військовозобов'язані менше пересуваються – ЕП). Тому те, що ми спостерігали зі знижками, є боротьбою за споживача," – вважає аналітик консалтингової компанії "Нафторинок" Олександр Сіренко.

"Ринок звужується, сезон активного споживання закінчується, продажі падають. Щоб активізувати споживачів, компанії запроваджують такі акції," – додає директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.

З іншого боку, така поведінка учасників ринку може вказувати на значний потенціал для зниження цін не лише в рамках тимчасових акцій, а й на постійній основі.

"Ринок пального працює з завищеною маржею, усі ціни завищені. Оптимальний маркер – дизельне паливо. В Ізмаїлі воно коштує 39-40 гривень за літр, а на стелі ОККО – 54-55 гривень за літр. Тобто різниця становить 15 гривень. У будь-якому випадку стандартна маржинальність вище 12 гривень у нас вважається надлишковою," – говорить засновник групи компаній Prime Дмитро Леушкін.

Акційне зниження цін на АЗС підняло питання про реальну вартість пального
фото lenta.ua

За його словами, собівартість проливу (включаючи оренду, електрику, зарплати, податки – ЕП) одного літра наразі становить близько 4 грн, а ще 2 грн – це логістика.

"Загальні витрати складають близько 6 гривень на літрі бензину та дизельного пального плюс знижки для лояльних клієнтів у кожної мережі – це ще мінус 3 гривні. Отже, за різниці у вартості на кордоні та на стелі 15-16 гривень щонайменше три гривні надлишкового заробітку в ціннику є. Відповідно, ці 3 гривні є у всіх компаній," – додає Леушкін.

Чому мережі не знижують ціни на стелах, а обмежуються акціями

На думку Сіренка, останні акційні пропозиції мереж продемонстрували потенціал для зниження цін щонайменше на 10% від поточних. "Це значно. Це свідчить про наявність надлишкової націнки," – говорить він.

Експерт ринку нафтопродуктів Геннадій Рябцев вважає, що останні акційні ціни можна безболісно встановити і на стелах. Проте, з великою ймовірністю, ніхто цього робити не буде.

"У нас звикли проводити разові акції замість формування тривалих тенденцій, оскільки це не накладає жодних зобов'язань. Трейдери розуміють: якщо вони знизять, а потім ситуація на ринку зміниться і доведеться знову підвищувати ціни, це приверне увагу влади. Для них простіше робити тимчасові знижки," – додає Рябцев.

"Золотий стандарт" Терехова: як близька до родини мера Харкова фірма заробляє на ринку пального

"Трейдери – теж люди, які все розуміють і рахують гроші. Тобто всі знають, що краще надати клієнтам знижки, ніж поспішати знижувати ціни на стелі, оскільки багато що може змінитися.

Наприклад, незрозуміло, чи підпише президент закон про сплату авансом податку на прибуток АЗС. Верховна Рада ухвалила, а Зеленський ще не підписав – питання зависло. Ніхто не знає, хто переможе на виборах у США та як на це відреагують ринки, що буде в конфлікті Ізраїлю та Ірану. Тобто багато питань без відповідей, які безпосередньо впливають на ринок," – заявляє засновник групи компаній Prime.