середа05 лютого 2025
mozgy.in.ua

Гонка штучного інтелекту, фінанси Трампа та трансформація війни: основні бізнес-книги року за версією FT.

Одне з найвпливовіших ділових видань світу Financial Times вже 20 років поспіль обирає найкращу бізнес-книгу року. Яка праця здобула перемогу цього року?
ИИ-гонка, финансовые стратегии Трампа и изменения в войне: ключевые бизнес-книги года по версии FT.

Відзначаючи лауреатів, журі намагається привернути увагу до основних тенденцій світової економіки в певний період. Тому в 2022 році, на тлі початку великої війни в Україні та руйнування логістичних ланцюгів, а також загострення геополітичної боротьби між США та Китаєм за технології майбутнього, цілком очікувано перемогла книга "Війна чіпів".

Але переможець 2023 року здивував світ. Незважаючи на загальний інтерес до стрімкого розвитку штучного інтелекту (ШІ) після виходу чат-бота ChatGPT минулого року - вперше за весь час існування премії - перемогла робота про менеджмент: книга "Правильний вигляд неправильного: чому навчання невдачам може навчити нас процвітання" професора Гарвардської школи бізнесу Емі Едмондсон.

Не дивлячись на це, ШІ залишається в фокусі FT - цього року тріумфувала книга журналістки Bloomberg Пармі Олсон "Перевес: ШІ, ChatGPT і гонка, яка змінить світ". Це вже в четвертий раз за останні п’ять років головну нагороду отримує книга, присвячена розвитку техносектора.

Книга розповідає про конкуренцію в розвитку ШІ між "батьками" OpenAI Сэмом Альтманом та DeepMind Демісом Хасабісом. А також про те, як під тиском впливових покровителів, Microsoft і Google, ці стартапи поступово відходять у бік комерціалізації своїх продуктів.

Які ще книги претендували на премію? І чим Supermacy вирізняється серед інших фіналістів?

Як обирали переможця

Процес відбору лауреатів ювілейної премії був таким же, як і в попередні роки: автори та видавці могли подавати заявки з 22 квітня по 30 червня на спеціальному сайті.

Надійшло понад 600 заявок - в серпні журналісти FT відібрали список з 16 претендентів. До нього увійшли книги про ШІ-гонку та вплив штучного інтелекту на підбір персоналу, роль Amazon у світовій електронній комерції, систему оборонних закупівель США та боротьбу за літій - критично важливий метал для галузі електромобілів.

40179bf5c09573a881fca8a900af86601734782370

Також у переліку - економічний аналіз релігій та дослідження змін у корпоративному секторі в епоху цифровізації. Крім цього, організатори премії відзначили автобіографію колишнього трейдера свопів в Citigroup Гері Стівенсона та книгу про співзасновника Microsoft Білла Гейтса.

Після перемоги Дональда Трампа на виборах у США особливу увагу привернуло розслідування репортерів NYT про його фінанси - "Щасливий невдаха: як Дональд Трамп розтратив стан свого батька та створив ілюзію успіху". "Рас Бюттнер та Сюзанна Крейг зібрали податкову інформацію та провели десятки інтерв'ю з джерелами, щоб дізнатися правду, яка стоїть за заявами Трампа про те, що він побудував процвітаючу багатомільярдну бізнес-імперію", - описує книгу FT.

В вересні журі, до складу якого, окрім редактора FT Рули Халаф, входили представники Nikkei, Чиказької бізнес-школи, Schroders та Mozilla, обрало шість фіналістів. У цей перелік потрапили, зокрема, дослідження впливу ШІ, економіки племінних інстинктів та питання довголіття.

0aa0644b6323b2cfd5799dada8c514f31734782414

Пармі Олсон отримала від Financial Times нагороду в 30 тис. фунтів стерлінгів, п’ять інших фіналістів - по 10 тис. фунтів. Книги переможниці та фіналістів можна придбати англійською в українських книжкових магазинах та на Amazon.

Фіналісти

"Корпорація в 21 столітті: Чому (майже) все, що нам розповідають про бізнес, - неправда" Джон Кей пише про зміни в бізнес-мисленні та боротьбу за довіру споживачів.

Він описує дві великі хвилі в теорії та практиці бізнес-менеджменту. Перша була пов'язана з рухом акціонерної вартості в останній чверті 20-го століття, коли бізнес-лідери невпинно прагнули до короткострокових прибутків, щоб підвищити ціни на акції їхніх компаній.

Друга ж почалася, коли економіка знань вивела вперед більш молодшу, більш холоднокровну групу бізнесменів. Обидві хвилі зараз співіснують.

Але все ж акціонерна вартість залишається впливовою в багатьох радах директорів, навіть незважаючи на те, що компанії нової економіки, такі як Meta, Apple та Alphabet, покладаються на інтелектуальний, а не фінансовий капітал. На зміну командно-адміністративним та транзакційним відносинам прийшло співробітництво, залучення співробітників у прийняття рішень та загальне відчуття мети.

"У 21 столітті наші найпотрібніші товари та послуги не лежать на складах або на контейнеровозах: вони з’являються на вашому екрані, поміщаються у вашій кишені або займають вашу голову. Але навіть коли ми споживаємо більше, ніж коли-небудь раніше, великий бізнес стикається з кризою легітимності.

Фармацевтична промисловість створює вакцини, що рятують життя, але втратила довіру суспільства. Збільшення розриву в оплаті праці між керівниками та працівниками дестабілізує наші суспільства. Facebook та Google мають більше клієнтів, ніж будь-яка інша компанія в історії, але їх осуджують", -</