Протягом останніх 15 років обсяги переробки молока в Україні скоротилися втричі. Це сталося не через закриття заводів або тиску з боку держави на представників галузі. Причина, яку можна вважати тривіальною та, напевно, очікуваною для 21-го століття, полягає у зменшенні поголів'я великої рогатої худоби.
"Раніше населення виробляло понад 80% молока в Україні, а заводи мали свої сировинні пункти, наймали приймальниць. Однак з 2014 року, коли поголів’я у населення суттєво зменшилося, в цю сферу увійшли посередники, які організовують заготівлю", – пояснює виконавчий директор "Спілки молочних підприємств" Арсен Дідур.
Ця ситуація створює дві погані новини. Перша – для переробних заводів. В умовах нестачі сировини їм доводиться конкурувати за молоко у фермерів, що можливо лише шляхом підвищення закупівельних цін, а отже, зменшення прибутковості їхнього бізнесу.
Друга погана новина – для споживачів. Підвищення закупівельних цін і витрат на виробництво неминуче призводить до зростання цін на молочну продукцію в магазинах. За минулий рік молоко подорожчало на 19%, а масло – на 29%.
"У другому півріччі 2024 року виробники молока підняли ціну більше ніж на 40%. Згодом ціни стабілізуються: або переробники припинять купувати сировину, або домовляться про ціну, щоб збалансувати вартість продукції з можливостями населення", – попереджає герой інтерв'ю.
В цьому ланцюгу, де споживач є кінцевою ланкою, поряд з виробником і переробником є ще третій елемент, дохід якого, судячи з висловлювань Дідура, не змінюється за жодних обставин, а навіть зростає.
"Ритейлери навіть просять авансовий платіж за маркетинг. Тобто, вони ще не розрахувалися за товар, не отримали товар, але хочуть поповнити свої обороти авансовими платежами", – додає співрозмовник ЕП.
Складається враження, що ніхто не здатен вплинути на супермаркети, щоб вони зменшили вартість своїх послуг для виробників молочної продукції і, таким чином, або знизили, або принаймні стримали зростання цін. Навіть сам Дідур, який врешті-решт відмовився коментувати, чи впливає Антимонопольний комітет на ритейл.
— Хто є учасниками вашого об'єднання?
— Спілка складається з трьох категорій учасників. Більшість, близько 60%, – це переробники молока, які обробляють близько 75% загальних обсягів молочної сировини, що офіційно переробляється в Україні.
Друга група – це виробники молока, 12 учасників, які забезпечують близько 10% виробництва молока в країні.
Третя категорія – це компанії, що займаються упаковкою та обладнанням, трейдерські фірми, пов'язані з молочним бізнесом. Наприклад, компанія Tetra Pak, яка виробляє упаковку, або датська Chr. Hansen, тепер відома як Novonesis, виробник заквасок та ферментів. Ця компанія колись зробила революцію в технології переробки молока.
— Скільки потрібно інвестувати в одну корову, щоб вона почала давати молоко?
— "Коровомісце" коштує близько дев'яти тисяч євро. Це включає вартість побудованої ферми та якісної худоби, наприклад, голштин.
— Голштин – це порода?
— Так, це голландська порода. Якщо порівнювати з автомобілями, то це мерседес серед корів.
— Яка частка корів в Україні іноземної породи?
— В Україні налічується 1,18 мільйона корів, які забезпечують базу для виробництва молока для переробки. З них 380 тисяч – фермерські корови, тобто для промислового виробництва.
З 380 тисяч фермерських корів понад 50% мають західну генетику. Частина поголів'я, що залишилася у населення, є нашою генетикою, але вона недостатньо ефективна для сучасних умов.
— Що означає "недостатньо ефективна"?
— Наші корови дають п’ять-шість тисяч кілограмів молока на рік, тоді як західні – 8-12 тисяч.
— Якість однакова?
— Різна. У голштинів жир – до 4,2%, білок – до 3,6%. Джерсейська порода має меншу продуктивність, але дає молоко з вищим вмістом жиру – 7%, а білок – до 4,5%.
— Яка собівартість виробництва молока в Україні?
— У грудні середня ціна на сире молоко перевищувала 20 гривень за кілограм (1,03 літра) без урахування ПДВ. На кінець січня 2025 року вона знизилася до 18,5 гривні. Рентабельність виробництва молока наприкінці 2024 року становила 35-40% і більше. Показник собівартості варіюється в залежності від обсягів діяльності та технології утримання корів.
— Це ціна, за якою фермер продає молоко виробнику?
— Так. Фермер стверджує, що працює важко і не отримує достатнього прибутку. Експертиза показує, що собівартість виробництва молока на модернізованій та більш-менш сучасній фермі становить 12-13 гривень з ПДВ. У деяких випадках рентабельність виробництва молока сягала 70%.
— За якою ціною переробники купують молоко у населення?
— Раніше населення виробляло понад 80% молока в Україні, і заводи мали свої сировинні пункти, наймали приймальниць.
Однак з 2014 року, коли поголів’я у населення суттєво зменшилося, в бізнес увійшли посередники, які організовують заготівлю. Заводам для збереження конкурентоспроможності потрібно їхати в село і забирати мінімум 5-10 тонн, щоб компенсувати логістику.
<