п’ятниця31 січня 2025
mozgy.in.ua

Український всюдихід SHERP: як автомобіль з Києва завоював Америку, YouTube та гараж Каньє Веста.

"Сміттєвий бак на колесах" під назвою "Чебуратор" еволюціонував у найпопулярніший у світі вездехід SHERP. Де знаходиться межа його можливостей?
Украинский вездеход SHERP: как авто из Киева завоевало Америку, стало популярным на YouTube и оказалось в гараже Канье Уэста.

У Сполучених Штатах популярні змагання "монстромобілів". На одному з таких учасники повинні були проїхати через довге болото. Траса була особливо важкою, тому жоден з автомобілів не зміг подолати її навіть наполовину.

І тут на трек вийшов чоловік на дивному квадратному позашляховику з величезними колесами. Він легко проїхав всю дистанцію, а на зворотному шляху зупинився посеред болота, щоб підвезти до фінішу одну з глядачок.

Цей відважний водій керував українським вездеходом SHERP, а відео з тих змагань зібрало 50 млн переглядів на YouTube.

Українські автомобілі стали справжньою зіркою в Північній Америці. Їх показували на автомобільному шоу Top Gear, ці вездеходи використовував у своєму відео найпопулярніший блогер США Mr Beast, їх взяли на зйомки нового фільму Уілла Сміта, а репер Кан'є Уест придбав відразу 17 "шерпів" для особистої колекції та зйомок у кліпах.

SHERP призначені не лише для розваг багатіїв, але й для експедицій, ремонту інфраструктури в важкодоступних районах, гасіння пожеж, рятування людей тощо. Ці машини замовляють спеціальні служби по всьому світу, в тому числі українські. Їх купують для гуманітарних місій ООН і патрулювання кордонів.

Сьогодні українські вездеходи експортують у 100 країн світу. Компанія має збірні цехи в Туреччині та Індії, але головний завод, конструкторське бюро та виробництво компонентів залишаються в Україні. Машина на 81% складається з вітчизняних компонентів, більшість з яких компанія виготовляє самостійно.

Іноземці в соцмережах до певного часу сприймали українські "Шерпи" як російські. Справа в тому, що ця машина має глибокі російсько-українські корені.

Один з власників компанії, український бізнесмен Володимир Школьник (входить в 100 найбагатших людей України за версією Forbes), ще в 2012 році купив розробку вездехода у російського інженера, а потім суттєво модифікував її в конструкторському бюро в Києві.

Школьник зі своїм бізнес-партнером Сергієм Самохваловим одночасно володіли заводами і в Україні, і в РФ. Заболочений і лісистий ринок країни-агресора був комерційно привабливим, тому зі своїм російським заводом партнери не розлучалися до 2021 року. В коментарі ЕП Самохвалов визнає, що йти з російського ринку потрібно було значно раніше.

Тільки після початку великої війни київська компанія остаточно відкликала з Росії ліцензії на виробництво. З цього моменту почалася вже суто українська історія SHERP.

Майже все українське

Вездеходи SHERP виробляє компанія "Квадро Інтернешнл" на своєму заводі в Києві. Єдині імпортні агрегати в "Шерпі" - це двигун і коробка передач від Renault і Doosan. Інші компоненти завод виготовляє самостійно майже з нуля.

Ржаві металеві болванки спочатку проходять хімічний контроль якості на відповідність марці. Далі їх ріжуть, пресують, вигинають, точать, шліфують, зварюють і перетворюють на новенькі блискучі автомобільні комплектуючі, які постачають на цей же завод або експортують у збірні цехи в Індії та Туреччині.

Великі колеса - "фішка" цієї машини, яка робить її такою прохідною. Диски для них також виготовляють в одному з цехів, а спеціальні "плавучі" шини з рифленим рельєфом виробляє підрядник з Білої Церкви.

23a041b18554b94feaeb6c310d7eefda1738185903

Вездеход оснащений системою підкачки шин, яка дозволяє в будь-який момент їх спускати і збільшувати площу контакту з поверхнею. Також машина може під тиском перекачувати повітря з одного колеса на інше, завдяки чому під час проходження важких перешкод відбувається амортизація і збільшується прохідність.

В основі конструкції машини фактично лежить човен, адже "Шерп" повинен вміти плавати. Коли вездеход заїжджає у воду, то продовжує рухатися зі швидкістю 6 км/год. Капсула повністю герметична, але на випадок позаштатних ситуацій є система відкачки води.

Витрата пального вважається в годинах. Машина споживає 5-6 літрів дизеля на годину, а загальна ємність бака - 315 літрів. Отже, максимальний запас ходу - більше 55 годин безперервної їзди.

23a041b18554b94feaeb6c310d7eefda17381859030

Український завод виготовляє близько 20 машин на місяць. Кожна проходить випробування на заболоченій і лісистій місцевості біля річки Дніпро.

Компанія постійно працює над автоматизацією виробництва, щоб зберегти повторюваність деталей і залучати менше ручної праці. За останні кілька років вдалося модернізувати до 40% верстатів.

Виробник пройшов етап, коли продавав лише один універсальний продукт, і для розширення кола замовників створює різні нішеві модифікації машини під потреби клієнтів.

Наприклад, пожежний "Шерп" має системи подачі води, охолодження шин, екстреного зв'язку, причіп для інструментів, реаніматор - додаткові акумулятори всередині та збільшений простір в салоні, The Ark 3400 - шестиколісний причіп для розміщення цистерн, вантажів, пасажирів, спальних місць або медичного модуля.

23a041b18554b94feaeb6c310d7eefda17381859031

Зараз конструкторське бюро продовжує розробки. Серед нових моделей - вездеход з електродвигуном, шістьма колесами, кермом, підвищеним комфортом, платформа на радіоуправлінні та інші.

Російське