Велика війна змусила Інессу та Тараса Петухових покинути рідний Миколаїв і шукати безпеку на заході України. Поки родина адаптувалася до нових умов, чоловік шукав себе на різних роботах, щоб забезпечити сім'ю з трьома дітьми.
У вільний час чоловік готував різні смаколики з волоських горіхів. Після участі в одному з тренінгів Петухова повернулася додому з ідеєю перетворити хобі чоловіка на бізнес. Зараз сім'я виробляє пасти, соуси, снеки та приправи з волоського горіха під власним брендом і переробляє до ста кілограмів горіхів на місяць.
Петухов зацікавився горіхами у 2019 році після семінару про здорове харчування. Час від часу він експериментував з рецептами, додаючи волоські горіхи. У портовому Миколаєві він часто бачив, як великі партії вітчизняних горіхів відправляли на експорт, а ось на внутрішньому ринку для виготовлення продукції з доданою вартістю використовували переважно імпортний арахіс та фундук.
Після початку великої війни Тарас посадив родину в один з евакуаційних потягів, який, як пізніше з'ясувалося, прямував до Львова. Згодом в дорогу вирушив і він. Врешті-решт, вся сім'я опинилася у селі Чишки на Львівщині, де орендувала будинок.
На новому місці довелося починати все з нуля. У Миколаєві чоловік займався перевезенням зерна. На Львівщині такої ж роботи не було, тому довелося шукати різні способи доходу: працював таксистом, вантажником, на меблевій та швейній фабриках. Однак усе це не задовольняло потреби сім'ї з трьома дітьми.
Його дружина також шукала можливості, тому взяла участь у п’ятиденному тренінгу львівської ОО "Жіночі перспективи" "Я можу!". Вдохновившись історіями успіху учасників, вона повернулася додому з ідеєю перетворити хобі чоловіка на бізнес.
Через десять днів після тренінгу на Львівщині стартувала ярмарка крафтової продукції місцевих виробників Local Farmer Fest. Сім'я вирішила приєднатися і виготовила партію соусів і снеків з волоських горіхів. З таким товаром на ярмарку вона була єдиною, тому за два дні продала майже весь товар.
Успішна ярмарка додала підприємцям впевненості. Їх також надихнула зустріч з шеф-кухарем Євгеном Клопотенком, який дав сім'ї професійні поради.
Коли сім'я почала вивчати ринок, виявилося, що ніша готової продукції з волоського горіха майже пуста. На полицях магазинів мало товарів з додаванням волоських горіхів, а готових паст майже немає.
Невелике виробництво розташоване в Чишках. Сім'я зареєструвала ФОП і виділила під виробництво дві кімнати в орендованому будинку. Частину обладнання придбали ще в Миколаєві, розширили його перелік завдяки гранту від фонду "Карітас". За його умовами можна було отримати до 187 тис. грн.
Подружжя розподілило обов'язки так: чоловік виготовляє продукцію та створює рецепти, дружина відповідає за маркетинг, залучення інвестицій та розвиток.
Сім'я виготовляє близько 20 найменувань продукції з волоських горіхів під брендом ITARA: пасти, соуси, десерти, приправи на основі горіхів та сиру. Також виготовляють снеки з цукатами власного виробництва (з яблук, гарбузів, слив, груш, які купують у місцевих жителів). Нещодавно почали виготовляти масло.
"Залучаємо до чотирьох працівників за необхідності, можна сказати, на аутсорсі. Люди допомагають з первинною переробкою та очищенням горіхів. Це поки неофіційно та епізодично, але на 2025 рік запланували найняти двох людей на постійній основі, щоб виробництво було стабільним", - говорить Петухова.
Шкарлупу чистять вручну, очищені горіхи сушать в інфрачервоній сушарці. Для виготовлення паст використовують колоїдну млинницю. На виробництві є дозатор для наповнення скляних банок, куттер для подрібнення горіхів. Однією з особливостей продукції є те, що під час виробництва в спеціальному барабані ядра горіхів очищають від шкірки. Завдяки цьому зникає гіркуватий присмак.
Серед соусів є класичні та оригінальні рецепти, наприклад, національний грузинський соус баже, який навчила готувати сусідка-грузинка. Соус песто - один з улюблених Петухова, тому його також виготовляють на продаж.
Горіхові соуси з додаванням апельсина, гірчиці, граната та чилі чоловік готує за авторськими рецептами, використовуючи тільки натуральні інгредієнти.
Підвищити якість продукції та позиціонування на ринку допомогла грантова програма від Центру розвитку фермерства "Урожай перемоги". Вона допомогла залучити технолога, який вдосконалив рецептуру. Це дозволило продовжити терміни зберігання паст і соусів з двох-трьох тижнів до трьох місяців.
За результатами аналізів лабораторії Держпродспоживслужби він підібрав консерванти органічного походження та антиоксиданти. Їх вибрали таким чином, щоб продукція була безпечною для дітей і літніх людей. Зокрема, використовують консерванти з яєчних білків і молочних бактерій.
Виробництво сільських підприємців хоч і невелике, але його організували з дотриманням норм для виготовлення харчових продуктів. Тару перед наповненням стерилізують, використовують технологію пастеризації продукції, кварцування та обробку поверхонь дезінфікуючими засобами.
В квітні сім'я виграла грант проекту <