п’ятниця31 січня 2025
mozgy.in.ua

Різдво, що трансформує нас. В Україні стає дедалі менше російських звичаїв.

ЕП провела дослідження, щоб з'ясувати, чи українці адаптувалися до нового календаря та чи скоротили час очікування на прихід Діда Мороза.
Рождество, которое изменило нас. В Украине остается все меньше русских традиций.

У 2023 році Православна церква України ухвалила перехід на новоюліанський календар. Це рішення стало знаковим, оскільки українська церква протягом кількох століть дотримувалася юліанського літочислення, яке було частиною російської традиції.

Новоюліанський календар майже повністю збігається з григоріанським. Останній є загальноприйнятим стандартом у більшості країн світу та використовується в римо-католицьких церквах. Це означає, що тепер українці святкуватимуть Різдво 25 грудня замість 7 січня разом із вірянами РПЦ.

Як швидко наша країна адаптувалася до цих змін? Дані Google Trends показують, що для цього не знадобилося багато часу. Фактично це сталося миттєво. Якщо раніше пік пошуку теми "Різдво" (незалежно від мови) припадав на перший тиждень січня, то наприкінці 2023 року (і відповідно 2024-го) він перенісся на останній тиждень грудня.

Пошукові запити, згідно з даними, тісно пов'язані з самою подією (пошук у літні місяці, наприклад, становить менше 1% від зимових максимумів).

Проте причини цього явища залишаються не до кінця зрозумілими. Наприклад, користувачі можуть шукати дати, пов'язані з вихідними чи святами. Адже новий календар, поряд із церквою, також визнав уряд. Президент Володимир Зеленський підписав указ про перенесення святкування Різдва в Україні з 7 січня на 25 грудня.

Те, що зміна пошукових інтересів не є лише формальним кроком, а безпосередньо пов’язана з розривом культурно-церковних традицій із Москвою, підтверджують дані про те, кому українці надають більше переваги – Діду Морозу чи Святому Миколаю.

На графіку нижче видно, що під час президентства Віктора Ющенка частка Святого Миколая серед пошукових запитів українців була більшою, ніж за президентства Януковича. Останні десять років цей пошуковий запит (як і російськомовний аналог "Святой Николай") поступово зростав, поки у 2022 році не став домінуючим, а в цьому році – перевищив 70%.

Як і з музичними уподобаннями, Київ, як мультикультурна столиця, займає середину цієї умовної піраміди. Приблизно 50% запитів за останній рік стосувалися Миколая, третина – Діда Мороза, а п’ята частина – Санта Клауса.

Тоді як більшість міст на заході досягли піку, віддаючи всі 100% запитів на користь "Святого Миколая", у багатьох місцях ще є потенціал для змін.

Зокрема, в Харкові, Одесі, Дніпрі та Запоріжжі більшість запитів все ще збирає Дід Мороз.

Що і як шукають українці в інтернеті – це питання не лише цікавості. Значна частина запитів має комерційний характер, оскільки потенційні споживачі шукають солодощі чи святкові елементи декору. Пошукова поведінка з новорічною тематикою відображає загальний тренд в інтернет-комерції.

У свіжому звіті маркетингової агенції Promodo зазначено, що у 2024 році частка пошукових запитів українською мовою в Google перевищила 30%. Очікується, що у 2025 році ця цифра сягне 40%.

Загальний тренд: всі ніші демонструють зростання запитів українською, середнє зростання – 5% на рік: новини – понад 50% запитів користувачі вводять українською мовою; електроніка – частка запитів державною зросла на третину, досягнувши 20% (проти 8% у 2021 році); дитячі товари – категорія на 49% і досягла понад 50% запитів українською.

Отже, бізнесу варто враховувати це при розробці своїх маркетингових стратегій, так само як і те, що російська мова поступово втрачає популярність у пошукових звичках українців. Це безпосередньо впливає на те, як вони повинні спілкуватися з потенційними споживачами та просувати свої продукти.