неділя09 березня 2025
mozgy.in.ua

На власному досвіді. Як я працював у таксі.

Журналіст ЕП шість днів працював таксистом у Києві. Чи вдалося йому заробити?
На собственном опыте: мой путь работы в такси.

У моєму дитинстві під словом "таксі" зазвичай уявляли жовтий автомобіль з характерним конусом на даху або кремезного дядька на "Ланосі" біля виходу з вокзалу. O tempora, o mores!

Сьогодні сектор перевезень повністю переосмислений під впливом технологічного прогресу. Майже зникли короткі телефонні номери для виклику, колоритні розмови з водієм і російський шансон по радіо. Увесь процес виклику сучасного таксі зводиться до двох натиснень на екрані смартфона, а ринок поділений між кількома компаніями.

<Разом з цим, робота в таксі стала одним з найдоступніших підробітків для власників водійського посвідчення. Найпопулярніші служби обіцяють до 50 тис грн доходу на місяць фактично без будь-яких зобов'язань. Водій може зареєструвати свій профіль і видалити його в будь-який час.

ЕП вирішила на власному досвіді дізнатися, скільки реально заробити і втратити, працюючи в таксі.

Вибір сервісу

У 2023 році кількість водіїв, які співпрацюють з агрегаторами таксі, склала близько 300 тисяч осіб. Згідно інформації дашборда Monobank, перші дві позиції на цьому ринку займають сервіси Uklon та Bolt. Колишній лідер - Uber зараз опустився на третє місце і продовжує втрачати позиції.

В коментарі ЕП представники Bolt зазначили, що в додатку зареєстровано більше 100 тисяч активних водіїв, в Uklon не відповіли на запит, однак, за останньою інформацією, з сервісом працює понад 80 тисяч водіїв.

Розмір комісії Uklon та Bolt фіксований для різних міст. Найбільша вона в Києві - 23% та 25% від вартості поїздки відповідно.

Усі три сервіси надають приблизно однакові функції та дохід. Я випадковим чином вибрав одну з служб.

Умови праці

Найпопулярніші служби не надають послуги з перевезення, фактично вони є лише містком, що з'єднує пасажира та самозайнятого водія.

Цей бізнес називають Райдшерингом (Ridesharing). Його основна відмінність від класичного таксі полягає в тому, що компанія допомагає водію знайти пасажира і навпаки. Ridesharing-компанії (також відомі як агрегатори таксі) почали "захоплювати" ринки з 2010-х років.

Оскільки агрегатори таксі не працевлаштовують водіїв, всю відповідальність за сплату податків вони покладають на останніх. Більше того, згідно з договором про публічну оферту, Uklon та Bolt можуть "здати" водія податковій, надавши їй усі відомості про його заробіток.

Де-юре, якщо водії Uklon не оформлені як фізичні особи-підприємці (ФОП), то вони повинні щорічно подавати декларацію про доходи, вказувати обсяг заробленого за рік і визначати суму податку: 18% з доходу фізичної особи і 5% військового збору. Більшість водіїв цього не роблять.

Однак мова не лише про податки. Усю відповідальність за поїздку і пасажира несе водій. Сервіси за власною волею можуть допомогти в тій чи іншій ситуації, але з пошкодженням автомобіля (якщо користуватися власним), шкодою, яку може заподіяти пасажир, в основному доведеться розбиратися самостійно.

З іншого боку, роботу водія майже не регулюють: працювати дозволено хоч одну годину, хоч 24 години на добу. Однак у Bolt з 2023 року час роботи водія можуть обмежувати. При цьому, ніхто не заважає змінювати сервіси протягом робочого дня.

Забудьте слово "таксист"

Почати працювати таксистом, точніше, "драйвером", легше, ніж оформити ФОП. Від моменту реєстрації в найпопулярніших сервісах до отримання першого замовлення може пройти менше доби.

Для оформлення потрібен базовий набір документів: водійське посвідчення, індивідуальний податковий номер, свідоцтво про реєстрацію авто, страховий поліс і реквізити для отримання оплати. Мене також попросили зробити знімки автомобіля та його салону, а також завантажити особисте фото.

Главный принцип водителя такси: меньше разговаривать и быстрее добраться до пункта назначения

Алгоритми компліментарно присвоїли Ford Fusion 2015 року клас "комфорт", що дає право отримувати більш дорогі замовлення. Додаток також пропонує вказати додаткові послуги: тиша в салоні, перевезення тварин, знання англійської мови, зустріч пасажира з табличкою.

В агрегаторах таксі на власних автомобілях працюють близько 65-80% водіїв, розповідав ЕП керівник напрямку таксі в компанії Bolt Сергій Павлик.

В останні роки система перевірок водіїв спростилася. Представників райдшерингових компаній не цікавило моє психологічне стан, не було чи протоколів за ст. 130 КУоАП (водіння в нетверезому стані) або судимостей. Співбесіду також не проводили, водійський стаж не запитували, хоча у мене він становить всього рік: посвідчення досі тимчасове.

Такий підхід дещо контрастує з часом, коли агрегатори таксі тільки з'являлися на українському ринку. Наприклад, стати водієм Uber в 2016 році мог лише людина віком від 21 року, з трирічним стажем, довідкою про відсутність судимості та ліцензією на право перевезення пасажирів.

До речі, сьогодні ні Uklon, ні Bolt при реєстрації не вимагають від водія наявності ліцензії на послуги автоперевезення, яка дозволяє їхати в смузі громадського транспорту. Однак у договорі з водієм компанії покладають на нього відповідальність мати так