Серед домогосподарств завжди були затребувані послуги майстрів з ремонту сантехніки, електроніки та взагалі дрібних робіт по дому. У побуті таких спеціалістів називають "чоловік на годину".
З початком війни у 2014 році та посиленням міграції у 2017 році у зв'язку з "безвізом" кількість майстрів на стихійному ринку послуг почала зменшуватися. З 2022 року нестача кадрів стала ще більшою.
Менша конкуренція - гірша якість послуг і вищі ціни. Чи дійсно це так? ЕП запитала у двох онлайн-платформ, які виступають посередниками між майстрами та власниками домогосподарств.
Попит на послуги в категоріях "Домашній майстер", "Ремонт техніки", "Оздоблювальні роботи" та "Будівельні роботи" значно знизився з початком повномасштабної війни, говорить директор з маркетингу сайту Kabanchik.ua Надія Панченко.
"Багато людей виїхало за кордон, розміщувати замовлення просто було нікому. У 2022 році кількість замовлень послуг впала на 43% відносно показників 2021 року", - говорить Панченко.
Більше падіння зафіксували у сфері будівництва та оздоблення - понад 60%, менше всього - у категорії ремонту техніки, там падіння на 25%. У 2023 та 2024 роках ситуація стабілізувалася, адже частина громадян повернулася в Україну. Проте, за словами Панченко, попит все ще на 30% нижчий довоєнного.
У 2021 році користувачі OLX відвідали сторінки категорій "Ремонт і обслуговування техніки", "Будівництво і ремонт", "Побутові послуги" 11,9 млн разів. У 2022 році попит впав на 35%, розповідає керівник напрямку OLX "Робота і Сервіси" Марія Абдулліна.
"У 2023 році попит відновився (плюс 16 відсоткових пунктів за рік), але все ще не досяг показників до вторгнення. У цьому році маємо майже 9,5 млн відгуків", - говорить Абдулліна.
Перевищення попиту та пропозиції не відбулося через те, що ринок спеціалістів також сильно зменшився, додають у Kabanchik.ua. Якщо у 2021 році на одного спеціаліста припадало 16 завдань, то у 2022 році - 13. На кінець 2024 року показник стабільно тримається на рівні 17 завдань на активного спеціаліста, що майже відповідає довоєнному періоду.
З 2022 року кількість оголошень на платформі падає, підтверджують в OLX - на 34%, пропорційно з падінням попиту. Основна причина - зменшення кількості постачальників послуг у зв'язку з міграцією та мобілізацією.
Kabanchik.ua вимірює дефіцит спеціалістів за показником Offer Rate, який відображає, наскільки спеціалісти подають свої пропозиції на завдання. "Коли цей показник вище 90% - значить, на ринку все добре і спеціалістів вистачає. Коли він знижується - це відображає проблеми", - говорить Панченко.
На ринку дійсно сформувався дефіцит постачальників послуг у категоріях "Домашній майстер", "Ремонт", "Побутові послуги", але сильніше він відчувається в окремих підкатегоріях, кажуть співрозмовниці ЕП.
Критична ситуація з різноробочими, зварниками, спеціалістами з укладання плитки, штукатурами, реставраторами меблів, нянями, сиділками, портними.
"Дефіцит кадрів суттєво відчувається в категоріях, де потрібні молоді та сильні чоловіки - спеціалісти з будівництва та оздоблення, ремонту техніки, майстри з ремонту та встановлення дверей", - додає Панченко.
Абдулліна говорить, що найменше своїх послуг пропонують майстри з обслуговування техніки. "У категорії "Будівництво та ремонт" маємо 25 відгуків на одне оголошення, "Побутові послуги" - 26 відгуків, "Ремонт і обслуговування техніки" - 41 відгук", - ділиться представниця OLX..
Ціни на послуги "чоловіків на годину" зросли, говорить Панченко. Але оскільки переважання попиту над пропозицією не спостерігається, єдиною причиною зростання середнього чеку вона називає інфляцію.
"Якщо порівняти середній чек 2021 року до середнього чеку 2024 року, то найбільший ріст спостерігаємо в сферах будівництва, оздоблення та ремонту техніки - майже вдвічі. Найменше ціни зросли в категорії домашнього майстра: "всього" на 50%", - говорить директор з маркетингу Kabanchik.ua.
Вища конкуренція грає на руку споживачу, говорить Абдулліна. Проте зараз ситуація несприятлива: зниження кількості кваліфікованих кадрів внаслідок мобілізації або міграції "однозначно впливає" на якість надання послуг, додає вона.
Kabanchik.ua регулярно опитує користувачів щодо досвіду взаємодії з сервісом. На питання "Погіршилася якість виконання послуг спеціалістами" власники домогосподарств відповідають: "Так, погіршилася". Але в цифрах картина виглядає не такою поганою.
У 2021 році 49% усіх незадоволених клієнтів "Кабанчика" були обурені через те, що не змогли знайти спеціаліста на платформі, у 2024 році ця частка становить 52%.
"Ще одним із прикладів можемо навести таку причину як "спеціаліст завищує ціну". Тобто, спеціаліст бере замовлення в виконання, а пізніше заявляє замовнику, що хоче за це більше грошей. На жаль, таких випадків стало більше.
У 2021 році цим були обурені лише 6% незадоволених користувачів, у 2024 році це вже 10%. Майже подібна ситуа