середа05 лютого 2025
mozgy.in.ua

Макроекономічна реальність у 2025 році: основні фактори впливу та ризики.

2024 рік став багатим на виклики та зміни. Якими будуть українські державні фінанси у 2025 році?
Макроэкономическая ситуация в 2025 году: ключевые факторы роста и возможные угрозы.

На початку 2024 року ми чітко усвідомлювали, що це не буде легка подорож. Таку характеристику сміливо можна застосувати і до 2025 року. Водночас 2024 рік був не лише про виклики, але й про важливі зміни та досягнення, які зменшують ризики для наступного року і які стали можливими завдяки синергії зусиль.

Рішення партнерів про направлення доходів від заморожених російських активів на користь України - один з таких важливих прикладів. Це результат взаємодії, політичної волі, ефективної дипломатії та максимальної концентрації уваги й експертизи на цьому питанні з боку української сторони: президента, уряду, Національного банку.

Перехід до гнучкого інфляційного таргетування, другий рік беземісійного фінансування бюджету, повна адаптація валютного ринку до керованої гнучкості курсу, пом'якшення обмежень, розвиток кредитування, рекорди за кількістю переглядів програми МВФ. Це - лише частина з того, що вдалося.

Ці зміни створюють основу для відновлення економіки та посилюють здатність країни на шляху до перемоги. Саме це, до речі, є однією з цілей програми МВФ. Проте ризики, які генерує війна, залишаються значними.

З чим завершуємо 2024 рік

Обстріли росіянами енергетичної інфраструктури України не змогли зупинити українську економіку. Вона відновлюється, незважаючи на більший енергодефіцит і нижчі врожаї. Економіку в значній мірі підтримують значні бюджетні витрати, які залишаться суттєвими і в наступному році, враховуючи анонсовані обсяги міжнародної допомоги. Споживчий попит повільно відновлюється, а адаптивність підприємств дійсно вражає.

Безперебійна робота банківської системи та зусилля НБУ по збереженню стійкості валютного ринку і стримуванню інфляційних процесів є основою для відновлення. За нашим прогнозом, економіка в 2024 році зросте приблизно на 4%.

Інфляція зростає з другого півріччя 2024 року, але така тенденція прогнозована. Очікуючи розвороту інфляційного тренда, НБУ в середині року призупинив зниження облікової ставки. Проте інфляція зростає швидше, ніж прогнозували ми й більшість аналітиків. Перш за все - через суттєвий вплив посухи і, відповідно, наслідків меншої пропозиції продуктів харчування.

Ми тримаємо руку на пульсі в питанні інфляції, адже є зобов'язання привести її до цілі 5% на горизонті політики. Про наші дії та плани - далі.

Зовнішня допомога суттєва, а невизначеність щодо її достатності в 2025 році суттєво знизилася. Це хороша новина. Всього з початку 2024 року Україна отримала майже 42,5 млрд доларів, а в 2025 році повинна отримати 38,4 млрд доларів.

Разом з залученнями уряду на внутрішньому борговому ринку міжнародна допомога дозволяє фінансувати дефіцит бюджету. Міжнародні резерви достатні для підтримки стійкості валютного ринку. За нашим прогнозом, в кінці 2025 року резерви складуть близько 41 млрд доларів.

Завдання на 2025 рік: перехід до зниження інфляції

Перехід до стійкого зниження інфляції буде сприяти вичерпанню ефектів тимчасових факторів. Надходження нового врожаю підтримають пропозицію продовольства. Витрати на енергетичну автономію зменшаться, адже підприємства вже купили обладнання і заклали витрати в ціни. Очікується, що інфляція в країнах-партнерах також піде на спад, що зменшить "імпортовану" інфляцію.

Монетарна політика НБУ буде важливою частиною цього процесу. У грудні НБУ підвищив облікову ставку з 13% до 13,5%, щоб стримати інфляційні процеси в 2025 році та зберегти контроль над інфляційними очікуваннями.

Хоча прискорення інфляції викликане переважно тимчасовими факторами, ми бачимо, що увага суспільства до інфляції зростає. Без належної реакції з боку НБУ це може призвести до погіршення очікувань щодо майбутньої інфляції і, як наслідок, розкручування інфляційної спіралі. Для НБУ важливо це запобігти.

Поки ті, хто зробили критику НБУ своєю професією, пишуть, що облікова ставка не працює, банки вже призупинили зниження ставок по гривневим депозитам. Можливість захистити заощадження завдяки гривневим депозитам та ОВДП зберігається. Як результат, маємо в 2024 році приріст строкових коштів населення в гривні, зокрема гривневий портфель ОВДП громадян виріс більш ніж в 1,5 рази.

Для нас важливо, щоб гривня залишалася привабливою для заощаджень. У найближчі місяці НБУ буде посилювати процентну політику, якщо ознаки стійкості інфляційних процесів і загрози дисбалансу очікувань будуть зберігатися.

Ще одним важливим елементом повернення інфляції на траєкторію зниження залишиться збереження стійкості валютного ринку. Це не означає незмінності курсу. Він буде коливатися в обидві сторони, реагуючи на зміну ринкових умов. Водночас такі коливання будуть помірними і не завадять виконанню нашого зобов'язання в частині інфляції.

Економіка і надалі буде відновлюватися, незважаючи на наслідки війни

Ми очікуємо, що економіка в 2025 році зросте на 4,3%. Динаміку зростання ВВП підтримуватиме збереження державних стимулів завдяки значній міжнародній допомозі та подальше відновлення внутрішнього попиту. Вплине і стійкий зовнішній попит на товари українського експорту, і інвестиції у відновлення, зокрема енергетичного сектора. Йдеться не лише про міжнародну підтримку.

Українські банки активно приєднуються до відновлення енергетики через кредитування. У рамках спільного меморандуму банки з червня почали фінансування проектів бізнесу на енергетичні потреби на понад 8 млрд грн. Загальна профінансована потужність генерації по наданим бізнесу кредитам - більше 400 МВт.

Зростання конкуренції між банками. Ми проаналізували причини відмов